


З технологіями - єдність і з новітнім часом - в крок, шлях крізь простір - до зірок!
ЯКІСТЬ ОСВІТИ
Внутрішня система забезпечення якості освіти
Якість освіти – це відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг
Якість освітньої діяльності – це рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг
Якість фахової передвищої освіти – відповідність умов освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам фахової передвищої освіти, професійним та/або міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам заінтересованих сторін і суспільства, яка забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості освіти
Система забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти коледжу) включає:
- визначення та оприлюднення політики, принципів та процедур забезпечення якості фахової передвищої освіти, що інтегровані до загальної системи управління Коледжем, узгоджені з його стратегією і передбачають залучення внутрішніх та зовнішніх заінтересованих сторін;
- визначення і послідовне дотримання процедур розроблення освітньо-професійних програм, які забезпечують відповідність їх змісту стандартам фахової передвищої освіти (професійним стандартам – за наявності), декларованим цілям, урахування позицій заінтересованих сторін, чітке визначення кваліфікацій, що присуджуються та/або присвоюються, які мають бути узгоджені з Національною рамкою кваліфікацій;
- здійснення за участю здобувачів освіти моніторингу та періодичного перегляду освітньо-професійних програм з метою гарантування досягнення встановлених для них цілей та їх відповідності потребам здобувачів фахової передвищої освіти і суспільства, включаючи опитування здобувачів фахової передвищої освіти коледжу;
- забезпечення дотримання вимог правової визначеності, оприлюднення та послідовного дотримання нормативних документів коледжу, що регулюють усі стадії підготовки здобувачів фахової передвищої освіти (прийом на навчання, організація освітнього процесу, визнання результатів навчання, переведення, відрахування, атестація тощо);
- забезпечення релевантності, надійності, прозорості та об’єктивності оцінювання, що здійснюється у рамках освітнього процесу;
- визначення та послідовне дотримання вимог щодо компетентності педагогічних працівників коледжу, застосовування чесних і прозорих правил прийняття на роботу та безперервного професійного розвитку персоналу;
- забезпечення необхідного фінансування освітньої та викладацької діяльності, а також адекватних та доступних освітніх ресурсів і підтримки здобувачів фахової передвищої освіти за кожною освітньо-професійною програмою;
- забезпечення збирання, аналізу і використання відповідної інформації для ефективного управління освітньо-професійними програмами та іншою діяльністю коледжу;
- забезпечення публічної, зрозумілої, точної, об’єктивної, своєчасної та легкодоступної інформації про діяльність коледжу та всі освітньо-професійні програми, умови і процедури присвоєння ступеня фахової передвищої освіти та кваліфікацій;
- забезпечення дотримання академічної доброчесності працівниками коледжу та здобувачами фахової передвищої освіти, у тому числі створення і забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату та інших порушень академічної доброчесності, притягнення порушників до академічної відповідальності;
- періодичне проходження процедури зовнішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти;
- залучення здобувачів фахової передвищої освіти та роботодавців як повноправних партнерів до процедур і заходів забезпечення якості освіти;
- забезпечення дотримання студентоорієнтованого навчання в освітньому процесі;
- здійснення інших процедур і заходів, визначених законодавством, установчими документами коледжу або відповідно до них.
Нормативна база коледжу складається із:
- Закони України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту»
- Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1187 (зі змінами)
- Положення про акредитацію освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 01 липня 2021 року №749
- Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG)
- Стратегія розвитку Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
- Концепція забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
- Положення про педагогічну раду Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
- Положення про методичну раду Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
- Положення про Студентське бюро співдії якості освіти у Відокремленому структурному підрозділі «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
- Положення про забезпечення академічної доброчесності у Відокремленому структурному підрозділі «Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара»
1. Розроблення, затвердження, реалізація, поточний моніторинг і періодичний перегляд освітньо-професійних програм:
– розроблення відповідно до українських нормативів та європейських стандартів;
– залучення до розроблення ОПП стейкхолдерів;
– розгляд та затвердження педагогічною радою коледжу/вченою радою університету;
– періодичний перегляд та вдосконалення.
2. Забезпечення якості освітнього процесу базується на принципах студентоцентрованого підходу до навчання, викладання та оцінювання:
НАВЧАННЯ
– участь студентів в організації та плануванні освітнього процесу
– реалізація права на вільний вибір навчальних дисциплін
– реагування на скарги студентів
ВИКЛАДАННЯ
– методики викладання та контролю навчальної діяльності студентів, які забезпечують студентоцентризм
– підтримка студентів, організація наставництва
ОЦІНЮВАННЯ
– студентоорієнтовані критерії та методи оцінювання навчальної діяльності
– індивідуальний підхід
3. Ресурсне забезпечення освітнього процесу
Кадрове, матеріально-технічне, навчально-методичне та інформаційне забезпечення має відповідати Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності, вимогам щодо акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти та слугують критеріями якості організації освітнього процесу:
ВИКЛАДАЦЬКИЙ СКЛАД
– кількісний та якісний склад викладачів
– рівня компетентності викладачів (рівень освіти, проходження атестації (сертифікації) та підвищення кваліфікації, рівень професійного розвитку)
– рівень професійної активності
РЕСУРСИ (матеріально-технічні, навчально-методичні, інформаційні)
– забезпечення майстернями, навчальними кабінетами та лабораторіями, обладнанням та устаткуванням, спортивними залами та спортивними майданчиками, медичним пунктом, бібліотекою з читальним залом, актовим чи концертним залом та пунктом харчування, мультимедійним обладнанням
– підтримка студентів з урахуванням їх особливостей (студенти зрілого віку, з обмеженими можливостями тощо)
– рівень цифровізації (наявність віртуального освітнього середовища та інструментів для реалізації дистанційного навчання із залученням інноваційних технологій)
– відповідність методичного забезпечення Стандартам та ОПП
– наявність електронного ресурсу з навчально-методичними матеріалами
– забезпеченість підручниками та фаховими періодичними виданнями, у тому числі з постійним доступом до електронних версій
– наявність веб-сайту з інформацією: структура коледжу, ліцензії та сертифікати, нормативно-правова база, перелік ресурсів, освітньо-професійні програми, перелік освітніх компонентів за відповідною програмою, правила прийому, контакти тощо
4. Забезпечення підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників:
– щорічне проходження кваліфікації
– періодична атестація (чергова чи позачергова)
5. Забезпечення процедур дотримання академічної доброчесності:
– створення і функціонування системи запобігання та виявлення академічного плагіату
– заохочення учасників освітнього процесу до етичної поведінки та формування навичок протидії академічній недоброчесності
– посилення відповідальності за недотримання норм академічною доброчесності
6. Публічна інформації та інформаційний менеджмент:
– процеси збору та аналізу інформації
– залучення студентів та співробітників до збору та аналізу інформації
– надання інформації зацікавленим сторонам та широкому загалу
– наявність ресурсу, який забезпечує публічність інформації про діяльність коледжу
– повнота та достовірність розміщеної інформації
– актуальність та періодичність оновлення публічної інформації
– можливість постійного доступу до інформації
7. Внутрішній моніторинг і зовнішнє забезпечення якості
– рівень конкурсного відбору здобувачів ФПО
– результати контролю: вхідного, модульного, семестрового, директорського, випускної атестації
– різнорівневий аналіз результатів контролю
– рейтингові показники успішності студентів
– показники рейтингового оцінювання педагогічних працівників
– показники комплексного професійного потенціалу ЦК
– періодичне проходження процедур зовнішнього забезпечення якості освіти.
ПЕРШИЙ РІВЕНЬ – здобувачі ФПО та студентське самоврядування:
– участь в обговоренні, вирішенні питань, внесення пропозицій щодо внутрішнього забезпечення якості освіти
– участь у розробленні проєктів, нових редакцій освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти та навчальних планів, внесенні змін до існуючих програм і навчальних планів
– участь в опитуваннях здобувачів освіти щодо: змісту та якості викладання навчальних дисциплін; якості функціонування освітнього середовища; ефективності діяльності підрозділів коледжу, змісту освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти за спеціальностями
ДРУГИЙ РІВЕНЬ
Голова ЦК та робоча група (з розроблення ОПП та навчальних планів):
– розроблення освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти та навчальних планів
– залучення стейкхолдерів до розробки освітньо-професійної програми
– загальне керівництво процесом реалізації та модернізації освітньо-професійної програми, внесення пропозицій щодо коректив освітньо-професійної програми
– підготовка відомостей про самооцінювання освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти у процесі її акредитації та ліцензійних справ щодо розширення провадження освітньої діяльності зі спеціальності шляхом збільшення ліцензованого обсягу
Випускова циклова комісія:
– забезпечення якості загальної і професійної підготовки випускників (запровадження, модернізація освітньо-професійних програм, визначення вибіркових компонентів для формування індивідуальних освітніх траєкторій, залучення зовнішніх стейкхолдерів до їх реалізації та оцінювання)
– забезпечення можливостей обрання різних видів здобуття освіти (формальної, неформальної, інформальної, дуальної, дистанційної тощо) та побудови власної траєкторії навчання здобувачами ФПО
– контроль якості та визнання результатів, набутих студентами за різними видами освіти
– моніторинг поточних та підсумкових результатів навчання здобувачів фахової передвищої освіти
– запобігання та виявлення плагіату з метою забезпечення академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу
– участь у процедурах ліцензування спеціальностей та акредитації освітньо-професійних програм
– розробка та моніторинг навчально-методичного (програм навчальних дисциплін, навчально-методичних комплексів тощо) та інформаційного забезпечення освітнього процесу
– організація підвищення кваліфікації педагогічних працівників циклової комісії
– участь у проведенні анкетування стейкхолдерів з питань якості фахової передвищої освіти та освітньої діяльності
Педагогічні працівників, які забезпечують освітній процес за спеціальністю:
– забезпечення відповідності змісту освітньо-професійних програм відповідним Стандартам фахової передвищої освіти зі спеціальності та Національній рамці кваліфікацій;
– визначення кадрового забезпечення й умов реалізації освітньо-професійних програм зі спеціальності відповідно Ліцензійним умовам;
– внесення пропозицій щодо модернізації освітньо-професійних програм спеціальності;
– участь у підготовці відомостей про самооцінювання освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти у процесі її акредитації та ліцензійних справ щодо розширення провадження освітньої діяльності зі спеціальності шляхом збільшення ліцензованого обсягу
Завідувач відділення:
– формування стратегії, політики, процедур та практик для забезпечення якості освіти на рівні відділення
– ухвалення рішень з питань організації системи внутрішнього забезпечення якості на рівні відділення чи освітньо-професійної програми
– розгляд та схвалення проєктів освітньо-професійних програм та навчальних планів відповідної спеціальності(ей), ухвалення змін до діючих освітньо-професійних програм та навчальних планів
– забезпечення виконання організаційно-розпорядчих документів щодо забезпечення якості освіти на рівні відділення
– формування на основі результатів проведеного аналізу рекомендацій щодо підвищення якості результатів навчання здобувачів ФПО
– моніторинг діяльності циклових комісій, у тому числі щодо забезпечення можливостей обрання різних видів здобуття освіти (формальної, неформальної, інформальної, дуальної, дистанційної тощо) та побудови власної траєкторії навчання здобувачами ФПО, а також щодо визнання цикловими комісіями результатів, набутих студентами за різними видами освіти
– організація та проведення рейтингового оцінювання педагогічних працівників відділення
– організація зворотного зв’язку з випускниками відділення та здійснення заходів щодо сприяння їхньому працевлаштуванню
ТРЕТІЙ РІВЕНЬ
Методична рада:
– розгляд нормативних матеріалів з питань якості освіти
– визначення основних напрямків навчально-методичної, навчально-виробничої, виховної роботи у сфері забезпечення якості освітньої діяльності та фахової передвищої освіти та шляхів їх удосконалення
– сприяння впровадженню новітніх технологій навчання, методик модернізації освітнього процесу, у тому числі які забезпечують студентоцентроване навчання, викладання та оцінювання
– розгляд та схвалення для практичного застосування і поширення навчально-методичних матеріалів викладачів, які розроблені для забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти
– розробка заходів з підвищення професійної майстерності викладачів, пов’язані із забезпеченням якості освіти
– аналіз дотримання учасниками освітнього процесу принципів та правил академічної доброчесності
– контроль і координація роботи циклових комісій у питаннях забезпечення якості освіти
– погодження проєктів, нових редакцій освітньо-професійних програм та змін до існуючих освітньо-професійних програм
– організація та проведення рейтингового оцінювання педагогічних працівників
– контроль виконання наказів директора, рішень педагогічної та методичної рад з питань якості освітньої діяльності та фахової передвищої освіти
Методична секція з якості освіти:
– аналіз стану освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти на рівні циклових комісій (відділень), розроблення та подання на розгляд методичною радою, педагогічною радою та іншими органами пропозицій щодо вдосконалення цієї діяльності з урахуванням освітніх інновацій
– моніторинг якості та періодичний перегляд освітньо-професійних програм та навчальних планів, розгляд та обговорення пропозицій циклових комісій (робочих груп) щодо розроблення проєктів та нових редакцій освітньо-професійних програм, внесення змін до вже існуючих програм та навчальних планів
– аналіз якості викладацького складу циклових комісій, оцінювання фахового рівня педагогічних працівників (володіння сучасними методиками викладання; рівень організації освітнього процесу під час викладання навчальних дисциплін; рівень залишкових знань, умінь та інших компетентностей здобувачів з навчальної дисципліни, що викладається тощо)
– аналіз відповідності рівня матеріально-технічного, навчально-методичного, інформаційного забезпечення освітньої діяльності вимогам ліцензування та акредитації на рівні фахової передвищої освіти
– аналіз відомостей про самооцінювання освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти у процесі її акредитації та ліцензійних справ щодо розширення провадження освітньої діяльності зі спеціальності шляхом збільшення ліцензованого обсягу
– обговорення каталогів вибіркових дисциплін та внесення змін до їх переліку
– надання організаційної та методичної допомоги органам студентського самоврядування щодо проведення опитувань, анкетувань та інших заходів із забезпечення якості організації освітнього процесу
– організація опитувань (анкетувань, оцінювань тощо) здобувачів фахової передвищої освіти та викладачів з питань якості організації освітнього процесу; випускників Коледжу, представників ринку праці – з питань якості освітньо-професійних програм та підготовленості випускників до професійної діяльності;;
– оперативне реагування на виявлені порушення норм Стандартів освітньої діяльності та фахової передвищої освіти щодо організації освітнього процесу в Коледжі
Організація опитувань (анкетувань, оцінювань тощо) забезпечується виконанням наступних складових:
– затвердження плану заходів з моніторингу якості освітньої діяльності та якості освіти на навчальний рік
– визначення системи індикаторів (показників), що характеризують стан якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти
– затвердження форм анкет (опитувань тощо) та інших матеріалів для проведення моніторингових досліджень та оцінювань)
Навчально-методичний підрозділ (навчальна частина, навчально-методичний кабінет):
– контроль виконання вимог та встановлених нормативів щодо якісної організації освітньої діяльності
– моніторинг та оцінка методичного рівня проведення навчальних занять викладачами коледжу
– вивчення якості навчально-методичної роботи педагогічних працівників коледжу
– моніторинг якості проведення аудиторних занять (лекційних, практичних, лабораторних, семінарських) та самостійної роботи здобувачів фахової передвищої освіти
– моніторинг та оцінювання навчально-методичних комплексів дисциплін щодо їхньої відповідності сучасним вимогам до професійної підготовки здобувачів фахової передвищої освіти
– організація та координація діяльності з розроблення освітньо-професійної програми та навчальних планів
– надання методичної допомоги в розробленні освітньо-професійної програми та навчальних планів, у тому числі внесення змін до існуючих програм та планів, перевірка на відповідність нормативним актам та методичним рекомендаціям
– організація та координація роботи з підготовки відомостей про самооцінювання освітньо-професійної програми фахової передвищої освіти у процесі її акредитації та ліцензійних справ щодо розширення провадження освітньої діяльності зі спеціальності шляхом збільшення ліцензованого обсягу
– надання консультативної та методичної допомоги з питань якості учасникам (цикловим комісіям, педагогічним працівникам і здобувачам фахової передвищої освіти) освітнього процесу
– контроль підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників коледжу, надання методичної та консультативної допомоги
– інформування усіх зацікавлених сторін про стан якості освіти й освітньої діяльності коледжу через інформаційні ресурси
ЧЕТВЕРТИЙ РІВЕНЬ
Директор, заступники:
– формування стратегії, політики, процедур та практик для академічного забезпечення якості освіти
– розробка політики та принципів щодо оцінювання якості освітньо-професійних програм, якості роботи викладацького складу, якості навчальних результатів здобувачів фахової передвищої освіти
– координація роботи структурних підрозділів коледжу щодо забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти
– визначення системи та затвердження процедур внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти
– підтримка дієвої системи та механізмів забезпечення академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу в коледжі
– оцінювання діяльності структурних підрозділів на підставі щорічних звітів їхніх керівників
Педагогічна рада:
– аналіз стану освітньої діяльності та якості освіти в коледжі, розроблення пропозицій щодо вдосконалення цієї діяльності з урахуванням новітніх освітніх тенденцій;
– затвердження освітньо-професійних програм для спеціальностей, у тому числі змін до існуючих програм і навчальних планів;
– аналіз звітів з моніторингових досліджень та оцінювань, формування на підставі моніторингових досліджень рекомендацій щодо управлінських рішень із підвищення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти;
– розроблення та впровадження в освітній процес нормативних документів із питань якості фахової передвищої освіти та освітньої діяльності;
– аналіз процедури та результатів проходження акредитації освітньо-професійних програм Коледжем із наданням рекомендацій щодо підвищення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти;
– поширення передового досвіду провідних освітніх установ із метою вдосконалення освітньої діяльності Коледжу;
– внесення пропозицій щодо усунення негативних та поширення позитивних тенденцій у роботі структурних підрозділів, виявлених під час моніторингу, контроль за здійсненням необхідних заходів для усунення виявлених порушень і недоліків
Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара - ЄДИНИЙ В УКРАЇНІ вищий навчальний заклад I рівня акредитаціх, який готує фахівців ракетно-космічної галузі
Copyright © 2025, Фаховий коледж ракетно-космічного машинобудування ДНУ ім. О. Гончара